O przemocy domowej cz. 2

Przemoc domowa w przypadku braku zdecydowanej reakcji ofiary zamiast wygasać z czasem się nasila, za każdym razem jest coraz gorzej. Sprawca zaczyna od uszczypliwej uwagi – swego czasu przez Polskę przemknęła kampania medialna z hasłem, „bo zupa była za słona” – lekkiego popchnięcia, przekleństwa, by przejść w fazie ostrej do uszkodzenia ciała, lub co gorsza psychicznych tortur. Ważnym zjawiskiem jest brak świadków przemocy domowej. Sprawca po mistrzowsku stara się odizolować swoją ofiarę od źródeł pomocy, a jeśli ktoś się dowie i chce przyjść z pomocą jest często zastraszany. Stałym elementem „przemocowców” jest pełna kontrola nad swoją ofiarą. Kontrolowanie za pośrednictwem telefonu komórkowego (często już sam zakup nowego telefonu jest w tym celu żeby ofiara stale była pod kontrolą), przeglądanie poczty elektronicznej.

Pixabay

Przemoc domowa jest przestępstwem ściganym przez prawo. Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich stał się ofiarą przemocy ze strony członka rodziny, jeśli Twój partner/ka dziecko, lub inna osoba krzywdzi Ciebie lub Twoich bliskich – ratuj się, nie wstydź się, szukaj pomocy! Prawo stoi po Twojej stronie!
Polskie prawo ściga sprawców przestępstw przeciwko osobom bliskim za:
  • znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny - art. 207 Kodeksu Karnego (k.k.),
  • grożenie innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub szkodę osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę, że będzie spełniona - art. 190 k.k. (przestępstwo ścigane na wniosek pokrzywdzonego),
  • stosowanie przemocy lub groźby bezprawnej w celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub znoszenia określonego stanu - art. 191 k.k.
  • doprowadzenie innej osoby do obcowania płciowego przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem (zgwałcenie) oraz doprowadzenie w ten sam sposób innej osoby do poddania się innej czynności seksualnej lub wykonania takiej czynności - art. 197 k.k. (przestępstwo ścigane na wniosek pokrzywdzonego), UWAGA! Przestępstwo to popełnia również mąż, gwałcąc własną żonę!
  • uporczywe uchylanie się od wykonania ciążącego z mocy ustawy lub orzeczenia sądowego obowiązku opieki. przez niełożenie na utrzymanie osoby najbliższej lub innej osoby i przez to narażanie jej na niemożność zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych (uchylanie się od obowiązku alimentacyjnego) - art. 209 k.k. (przestępstwo ścigane na wniosek pokrzywdzonego, organu opieki społecznej lub właściwej instytucji).
  • kradzież lub kradzież z włamaniem na szkodę osoby najbliższej - art. 278 k.k. i art. 279 k.k. (przestępstwa ścigane na wniosek pokrzywdzonego),
  • niszczenie, uszkadzanie cudzej rzeczy lub czynienie jej niezdatną do użytku - art. 288 k.k. (przestępstwo ścigane na wniosek pokrzywdzonego),
  • porzucenie małoletniego poniżej lat 15 albo osoby nieporadnej ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, wbrew obowiązkowi troszczenia się - art. 210 k.k.,
  • uprowadzenie lub zatrzymanie małoletniego poniżej lat 15 albo osoby nieporadnej ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, wbrew woli osoby powołanej do opieki lub nadzoru - art. 211 k.k.
  • doprowadzenie małoletniego poniżej lat 15 do obcowania płciowego lub poddania się innej czynności seksualnej - art. 200 k.k.
  • rozpijanie małoletniego, dostarczając mu napoju alkoholowego, ułatwiając jego spożycie lub nakłaniając go do spożycia takiego napoju - art. 208 k.k.
Pamiętaj, że policjant jest zazwyczaj pierwszym przedstawicielem prawa wzywanym w sytuacji przemocy w rodzinie, to właśnie Policja ma obowiązek ochrony życia, zdrowia i mienia przed bezprawnymi zachowaniami naruszającymi te dobra. Policja dysponuje ważnym instrumentem prawnym w postaci „Niebieskich kart” wypełnianych na miejscu zdarzenia. Procedura ta w znacznym stopniu ułatwia podejmowanie dalszych kroków prawnych w stosunku do sprawców przemocy domowej.
Jeśli przemoc w rodzinie jest związana z nadużywaniem alkoholu, zgłoś się do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradni Odwykowej lub Klubu Abstynenta. Możesz zadzwonić też na numery telefonów:
Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" tel. 0-801-120-002 (płatny pierwszy impuls, czynny od poniedziałku do soboty w godzinach 10.00-22.00, w niedziele i święta w godzinach 10.00-16.00), tel. (0-prefix-22) 666-00-60 (linia płatna, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-22.00),
Policyjnego Telefonu Zaufania tel. 0-800-120-226 (linia bezpłatna, czynna codziennie w godzinach 8:00 - 22:00).

Komentarze

  1. Prawo prawem, a praktyka praktyką...

    Mam 32 lata i czuję, że przegrałem swoje życie.
    Mój ojciec pije od zawsze. Wyzywa mnie i przez te wszystkie lata wmawia, że jestem nikim.
    Matka go broni, pozwala mu, żeby mnie prowokował i mówił najgorsze rzeczy, jakie tylko mogą mnie zranić.
    Skutek jest taki, że moja długoletnia dziewczyna zostawiła mnie dla mojego najlepszego przyjaciela (!), a ja... raz mam pracę, raz nie...
    Teraz znowu jestem bezrobotny i siedzę w tym domu. W czasie awantur, policja przyjeżdża, matka go obroni, i policja odjeżdża - i tak w kółko...

    Mam 32 lata i kompletnie w siebie nie wierzę. Mam też stwierdzoną depresję.
    Ale to ja jestem winny, bo nie mogę sobie ułożyć życia, a on ma prawo mnie obrażać.

    Polska to taki właśnie kraj. Jak jesteś w biedzie, to nie pomoże ci nikt - żadne prawo, żadna instytucja, Kościół też nie. Wszystkie wzniosłe twierdzenia, to tylko teoria.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Bilans strat w leczeniu alkoholizmu

Chorobliwa zazdrość u alkoholika

Brunatna heroina - Brown Sugar